16 oktober, 2024
Sahlgrenska Universitetssjukhuset går mot grönare resor
Neuropsykiatrin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset har gjort stora framsteg i sitt miljöarbete. På bara ett år lyckades man minska antalet privata bilresor i tjänsten med 81 procent – som en del av sjukhusets övergripande arbete mot en miljöcertifiering.
En av åtgärderna blev att införskaffa fler verksamhetsbilar, till största del fossilfritt drivna. Inom Neuropsykiatrin finns ett stort behov av transporter, bland annat för hembesök. Det berättar Mikael Mide och Diana Hellmér.
Under många år var användandet av privata bilar i tjänsten vanligt inom Neuropsykiatrins verksamheter, där det finns ett stort behov av transporter inte minst för de öppenvårdsenheter som gör hembesök.
Men hösten 2022, i linje med ett övergripande mål om att minska privata bilresor på hela Sahlgrenska Universitetssjukhuset, satte ett intensivt förändringsarbete i gång inom Neuropsykiatrin.
– När målet kom var det en hjälp för oss chefer att kunna arbeta med frågan effektivt. Vi la då mer fokus på att följa omfattningen av privat bilanvändande och användandet av tjänstebil, säger Diana Hellmér, som arbetat som enhetschef inom Neuropsykiatrin i sex år, nu på FoU-enheten, Psykiatriskt konsultteam för döva och hörselskadade samt Psykiatrisk mottagning intellektuell funktionsnedsättning.
LÄS MER: Sahlgrenska Universitetssjukhuset tar ytterligare ett steg mot full miljöcertifiering
Frågan om privata bilresor lyftes på ledningsnivå och förankrades genom hela organisationen. En av åtgärderna blev att införskaffa fler verksamhetsbilar, till största del fossilfritt drivna. Med stöd från engagerade enhetschefer, miljöombud och en bilansvarig lyckades Neuropsykiatrin minska bilresorna drastiskt. Mellan 2022 och 2023 sjönk de privata bilresorna i tjänst med hela 81 procent.
Förutom miljö, fanns även en viktig försäkringsaspekt som gjorde arbetet med frågan angeläget. Det berättar Mikael Mide, enhetschef på Minnesmottagningen och Centrum för Huntingtons sjukdom.
– Om man är med i en olycka under arbetstid där man använder privat bil täcks inte skadorna av arbetsgivarens försäkringsbolag, så det informerade vi också om, säger han.
Digitaliseringen bidrar till minskat resande
När pandemin kom blev det starten för en omställning till digitala vårdmöten i många verksamheter, även för Neuropsykiatrin. Man fokuserade på utbildningsinsatser för att kunna ha fler vårdmöten digitalt. Nu är det en vanlig del i verksamheten, men även en bidragande orsak till minskat resande.
– Det finns flera fördelar med att arbeta digitalt, det sparar oss tid och gör att vi kan träffa fler patienter, säger Diana Hellmér.
Samtidigt valde man även att fokusera på smartare planering av de nödvändiga resorna. Medarbetarna uppmanades att planera in flera besök under samma resa de gånger man ändå behövde ta sig ut med bil – till exempel om man åker till ett boende där flera patienter bor.
Dessutom uppmuntrades till att boka verksamhetsbilar långt i förväg för att undvika brist på lediga bilar vid restillfället. Det minskar sista minuten-lösningar där privata bilar tidigare har använts. Diana Hellmér beskriver hur man konkret har arbetat med frågan när privat bil ändå måste nyttjas:
– Nu uppmanas alla medarbetare att informera chef och skriva avvikelse i de fall då verksamhetsbilar inte har funnits tillgängliga. Målet är att få en komplett bild över nyttjandet och anpassa bilutbudet efter aktuellt behov inom verksamheten.
Flera åtgärder har varit nödvändiga för att uppnå resultat, och Mikael Mide betonar att tydlighet har varit avgörande för att lyckas med förändringarna:
– Frågan är fortfarande levande, men vi behöver in längre lägga lika stort fokus på det längre. Nu är det som att kulturen har satt sig lite. I arbetet har det varit viktigt att samma linje har hållits i hela verksamheten, att det finns en tydlighet kring vad det är som gäller, säger han.
Miljöcertifiering 2025
Sahlgrenska Universitetssjukhuset arbetar enligt miljöledningssystemet ISO 14001, med målet att hela sjukhuset ska vara miljöcertifierat enligt standarden år 2025.
TEXT: Robert Bergström