19 november, 2021

Hallå där, Britt-Marie Zaman!

Chef för digital utveckling på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, som i går tog emot utmärkelsen Årets digitaliseringsinitiativ för projektet Centrum för digital hälsa.

Britt-Marie Zaman och Boel Mörck under den digitala prisutdelningen.

Vad är detta för pris?

– Det är ett pris som Västra Götalandsregionen delar ut varje år för att uppmärksamma digitala initiativ. Vårt bidrag handlar om Digitaliseringslyftet och vad Sahlgrenska Universitetssjukhuset gör och har gjort för att öka den digitala genomförandekraften på sjukhuset. I det ingår till exempel vårt arbete med digitaliseringsronder, inspirationsseminarier och nu senast DigITSU, lärandenätverket och satsningen på det nära digitaliseringsstöd ute i verksamheterna som funnits under året.

Hur känns det att få det?

– Väldigt kul och hedrande. Jag vet sedan innan att sjukhusets arbete med digitalisering har inspirerat regionen att ta efter delar i DigITSU – det finns nu ett DigITVGR. Nya medarbetare bjuds in till DigitVGR när de startar sin anställning och det står också i alla jobbannonser att man ska ha en digital kompetens. Det känns förstås roligt att få vara modell för andras arbete och dessutom få pris för det.

Så här löd motiveringen:

”Man har arbetat systematiskt under flera års tid för att få patienter att enklare nå vården. Projekt är uppdelat i mindre projekt som utvecklas, implementeras och avslutas löpande över tid. Utgångspunkten har varit att göra det man kan redan nu. Effekten har varit en dramatisk ökad användning av 1177, mest till följd av en ökning av digitala vårdmöten men även flera stöd och behandlingsprogram samt vårdinitierade kontakter i 1177 har ökat. Patienter kan nu slippa transportera sig och ta ledigt för besök och kunnat förkorta sin ledighet för vård och behandling. Ett flertal patientskolor och utbildningar sker nu digitalt via Stöd- och Behandlingsplattformen och kan göras när det passar patienten. Likaså har arbetsuppgifter med ärenden från 1177 flyttats från en kontaktpunkt direkt till verksamheten så patienten får snabbare svar och svar i samma system (1177) som de skrev ärendet i.”

Läs med om digitalisering på Sahlgrenska Universitetssjukhuset här.

Text: Maja Larsson
Publicerad: 19 november 2021 09:02
Uppdaterad: 22 november 2021 08:43
Kategori: Nyhet

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Samltiga fält är obligatoriska.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.