11 november, 2020

”Vi var närvarande nästan dygnet runt”

I förlossningsvården kan ingen vård ställas in eller pausas. För att säkra familjernas tillgång till god förlossningsvård blev daglig styrning och närvarande ledarskap viktigare än någonsin.

Shabnam Ronaghi vårdenhetschef Akuten för gravida och nyförlösta samt förlossningsavdelning 308) och Linnéa Lindroos, vårdenhetsöverläkare Akuten för gravida och nyförlösta. Bild: Viktoria Fimmerstad.

Linnéa Lindroos, vårdenhetsöverläkare på Akuten för gravida och nyförlösta kippar efter andan när hon börjar räkna upp allt hon och hennes kollegor inom obstetriken gjorde under de första veckorna efter att covid-19 hade blivit en samhällssmitta. Samtidigt skrattar hon och Shabnam Ronaghi, vårdenhetschef på samma akutmottagning och förlossningsenhet 308, som en slags ventil för stressen som kryper på när samtalsämnet är covid-våren 2020.

– Allt gick väldigt fort, berättar Shabnam Ronaghi. Att få ut aktuell information till alla medarbetare var en utmaning, det var svårt. Vi är en stor arbetsplats. Och våra lokaler… Vi har bara detta hus, dessa rum, säger hon och pekar på kvinnoklinikens gråbruna byggnad från 1968. Vi var tvungna att hitta lösningar här, på plats, i våra lokaler, hur de än ser ut.

Utmaningen

Linnéa Lindroos nickar instämmande. Lokalerna och det svåra kommunikationsläget med så mycket nyheter hela tiden, var de största utmaningarna i början. Och när hela sjukhuset sedan införde besöksförbud och obstetriken var tvungna att skala ner antal personer i lokalerna genom att inte tillåta närstående på mottagningsbesök och BB kom en våg av stor besvikelse hos patienter och deras partners.

– Ja, det var och är en utmaning att bemöta våra patienters och närståendes besvikelse över att inte kunna delta i hela vårdkedjan på samma sätt som innan covid-19. Vi ser och förstår besvikelsen men har varit tvungna att ta dessa beslut för att minska potentiell smittspridning, säger Shabnam Ronaghi.

Lösningarna
– Vi började tidigt med att skriva riktlinjer och rutiner som bara gäller för vår verksamhet, berättar Linnéa Lindroos. Och vi försökte vara väldigt tydliga. Dessutom var vi närvarande, på plats eller nåbara via telefon nästan dygnet runt. Det var nödvändigt och det var bra.

I början av mars inrättade verksamhetschef Nils Crona ett dagligt pandemimöte, måndag till fredag, med några få strategiskt utvalda personer. Där togs beslut som snabbt kunde verkställas, som till exempel att utse Akuten och avdelning 308 till covid-avdelningar, att ta emot triagerings-containers och inreda på mycket kort tid.

Lärdomarna
– Vi har en otroligt flexibel personal, säger Linnéa Lindroos och får medhåll av Shabnam Ronaghi. Det här har verkligen kostat på i arbetsmiljö och välbefinnande för våra medarbetare, men de har varit fantastiska.

Både Linnéa och Shabnam framhåller medarbetarnas insatser som den allra viktigaste beståndsdelen i att förlossningsverksamheten och akutmottagningen klarar sina uppdrag mitt i en aldrig tidigare upplevd samhällskris.

– Nu är vi inne i andra vågen, säger Linnéa Lindroos. Och vi vet nu hur jobbigt det kan bli med personal som redan är uttröttad. Vi behöver vara extra vaksamma på hur personalen mår. Vi kommer inte att kunna släta över situationen, utan erkänna: nu är det jobbigt.

Text: Redaktionen SU
Publicerad: 11 november 2020 21:00
Uppdaterad: 11 november 2020 21:14
Kategori: KVALITETSDAGEN 2020

Senaste kommentarer

[…] Förlossningsvården: ”Vi har varit närvarande nästan dygnet runt” […]

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Samltiga fält är obligatoriska.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.