2 december, 2020

”Vi måste sluta med allt dubbelarbete”

Förändringsarbete är som en renovering. Jobbigt under tiden, men fantastiskt när det är klart. Strategen Yvonne Hedegärd ska få hela sjukhuset att jobba mer aktivt i 1177. Här berättar hon varför det är så viktigt.

Samhället förändras över tid. Det blir kanske mer tydligt ju äldre man blir. Dels på grund av att man kan prata om saker som man själv upplevde för 30 – 40 år sedan, dels för att det faktiskt är lite svårare att ta till sig nyheter när man är äldre. Men självklart finns det stora skillnader på individnivå. Ett lysande exempel är min egen svärfar som är 91 år och precis köpt sig en smartphone, laddat ner mobilt BankID och håller på att fylla sin telefon med diverse användbara appar. Jag blir full av beundran och avund över att ha både lust och tålamod kvar vid en så hög ålder.

Ofta när vi pratar om ”nya arbetssätt” kan det vara svårt att ta det till sig. Jag tänker att det är viktigt att förstå vad syftet är och vad just du kan bidra med. Här vill jag berätta om ett arbete där du som involveras är oerhört betydelsefull för att vi ska nå ett bra resultat.

En aktuell fråga på sjukhuset är att våra öppenvårdsmottagningar behöver arbeta aktivt i 1177.se. Det finns flera olika e-tjänster som ger patienterna ökade möjligheter att vara delaktiga och drivande i sin vård. SKR, Sveriges kommuner och regioner, uttrycker det som att patienten ska vara ”medskapare” och att det ska ge ökad kvalitet på individnivå. I dagsläget när en patient vill förnya sitt recept via 1177 fångas begäran upp av Kontaktpunkten, som kopierar meddelandet, klistrar in det i SÄLMA och skickar till berörd verksamhet. Det känns varken modernt eller som ett effektivt sätt att arbeta på.

Parallellt med att förbättra för patienten behöver dessa tjänster även skapa möjlighet till effektivisering. Så mycket som patienten kan göra själv, ska hen tillåtas att göra. Detta kräver stor tillit ifrån vår sida – tillit till systemet och tillit till patienten. Därför måste vi hjälpa varandra att sluta med all form av dubbelarbete eller att hålla kvar ineffektiva arbetsprocesser. Det är så lätt att bli hemmablind – tror vi alla känner igen känslan som uppstår när det kommer någon ny student eller kollega till arbetsplatsen som ser på saken med ”nya ögon”. Hur lätt det då är att tänka att hen inte har förstått? Vi reagerar ofta spontant med att tänka i negativa banor när vi uppfattar kritik. Det är en vanlig och helt väntad reaktion. Därför behöver vi hjälpa varandra att bli varse de möjligheter som finns till för att förändra våra arbetsformer. Det vinner både vi och patienten på.

Ibland tänker jag att förändringsarbete är att jämföra med en renovering hemma. Vid en viss tidpunkt har soffan passerat bäst-före-datum och bara måste bytas ut eller är det gamla tråkiga tapeter som genom att bytas ut kommer att förändra hela rummet. Precis som en renovering är förändringsarbete jobbigt när man är mitt i det. Men vad fint och bra det blir när man är klar!

Mitt uppdrag är nu att leda den här arbetsprocessen, på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, till ett ökat användande av 1177:s e-tjänster. Tjänsterna är många och det blir upp till dig och dina kollegor att se vilka möjligheter som finns i er verksamhet och med de patientgrupper ni möter. Vi bildar en arbetsgrupp som kommer att stödja er under implementeringen med informationsmaterial och annat som behövs men det är bara tillsammans vi kommer att nå resultat. Jag ser verkligen fram emot att mötas och att tillsammans med er få genomföra den här resan. Givetvis med vår värdegrund i bakhuvudet: Tillsammans – för patienten, med patienten.

Yvonne Hedegärd är strateg i sjukhusdirektörens stab. Tidigare krönikor av henne hittar du här.

Detta är en krönika, åsikter och ställningstanden i texten är skribentens egna.

Text: Redaktionen SU
Publicerad: 02 december 2020 09:29
Uppdaterad: 20 januari 2023 10:28
Kategori: Krönika

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.