9 september, 2024
Utbildningsinsats för administratörer i final för prestigefyllt pris
Enkla arbetsuppgifter försvinner medan mer avancerade tillkommer. I arbetet med att utveckla och ställa om hälso- och sjukvården identifierade chefer ett behov av att kompetensutveckla sin personal för att möta de ökande kraven. Initiativet har inte bara förberett de anställda för framtiden, utan har även belönats med en finalplats i Swedish Learning Awards.
Cathrine Svenneros, enhetschef för Journalgruppen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Johanna Olsson Marshall, verksamhetschef för Arkiv- och informationsstruktur på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Inom Arkiv- och informationsstruktur på Sahlgrenska Universitetssjukhuset finns medarbetare med olika utbildningsbakgrunder och kompetenser. Som ett led i sjukhusets omställningsarbete, och i takt med digitaliseringen, försvinner allt fler av de enklare uppgifterna inom dokument- och ärendehantering. De administrativa cheferna såg därför ett behov av att förse medarbetarna med kompetens som krävs för mer avancerade arbetsuppgifter och digitalisering.
– Vi strävar efter att våra administratörer ska vara en viktig stödresurs som arbetar på ett patientsäkert sätt, samtidigt som de aktivt deltar i det digitala förändringsarbetet och bidrar till att öka användningen av digitala vårdtjänster, säger Johanna Olsson Marshall, verksamhetschef för Arkiv- och informationsstruktur på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Nu har 34 medarbetare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset genomgått en skräddarsydd utbildning som bland annat ökar kunskaperna om den offentliga sjukvården som en myndighetsverksamhet, offentlighets- och sekretesslagen, Hälso- och sjukvårdslagen samt informationssäkerhet, GDPR och Patientdatalagen.
Bättre på att guida till rätt digitala tjänster
Cheferna har redan nu märkt att medarbetarna blivit bättre på att guida patienter till rätt digitala tjänster, exempelvis 1177 e-tjänster, och att de är bättre på att självständigt hantera känslig information och förfrågningar om allmänna handlingar.
– Vi har inte haft några allvarliga ärenden i MedControl sedan utbildningen genomfördes, vilket visar på en tydlig förbättring i noggrannhet och säkerhet, säger Johanna Olsson Marshall.
Verksamhetens olika kompetenser har också kommit närmare varandra eftersom alla, oavsett utbildningsbakgrund, genomfört utbildningen.
– Vi märkte en tydlig förändring långt innan utbildningen var slut, både i sättet de ser på sitt arbete och i diskussionerna som förs dem emellan. Det är en mer jämlik diskussion, och man förstår varandra på ett annat sätt, vilket skapar ett utbyte på många olika plan, säger Cathrine Svenneros, enhetschef för Journalgruppen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Fakta
Utbildningen genomfördes av sammanlagt 60 administratörer inom arkivverksamhet i hälso- och sjukvården från NU-sjukvården, SU, SÄS och SkaS och innehåller tre utbildningsdelar avseende
- Huvuddragen i den offentliga sjukvården som en myndighetsverksamhet,
- Offentlighet och sekretesslagen och Hälso- och sjukvårdslagen
- Informationssäkerhet, GPDR och Patientdatalagen
Utbildningen finansierades med medel från omställningsfonden och har stöttats av VGR Akademin.
Abrehet Haile arbetar som arkivadministratör i Journalgruppen och är en av dem som genomfört utbildningen.
– Jag upplevde utbildningen som mer givande och intressant än vad jag från början hade förväntat mig. Utbildningen var bra, och oavsett vilken roll eller vilka arbetsuppgifter vi har i gruppen, har vi fått en förståelse för helheten kring exempelvis utlämnande av journalhandlingar. Det har gett en bredare förståelse för varför vi gör som vi gör, säger Abrehet Haile.
Hon lyfter även fram att utbildningen var tydlig och konkret, vilket gjorde den lätt att följa med i.
Johanna Olsson Marshall poängterar att det är nödvändigt för chefer att vara tydliga med vilka förändringar en utbildning ska resultera i och vilka konkreta förbättringar man vill se för att maximera effekten. Cathrine Svenneros betonar att lärande inte stannar upp efter en utbildning utan att det måste vara en kontinuerlig process.
– Efter utbildningen har vi skapat mötesforum för att fortsätta utvecklas, där vi diskuterar praktiska case som berör juridiska frågor, allmänna handlingar och andra frågor vi hanterar i vardagen, säger Cathrine Svenneros.
Utbildningsinsatsen finalist i Swedish Learning Awards
Utbildningen har uppmärksammats och är en av finalisterna till Swedish Learning Awards i kategorin Årets Upskill/Reskill. Priset delas ut av Swedish Learning Association, ett nätverk inom lärande, utveckling och förändring.
Swedish Learning Awards syftar till att rikta strålkastarna mot Sveriges bästa utbildningsköpare, lösningar och leverantörer. Tävlingen ska föra den svenska utbildningsbranschen framåt när det gäller genomslagskraft, idéhöjd, kvalitet och teknik. En placering i Swedish Learning Awards ska bäras med stolthet och inspirera andra. Företag och organisationer ska uppleva effekten av utbildning när den är som bäst.
VGR är nominerad i kategorin Årets upskill/reskill och vinnaren tillkännages 18 september.
TEXT: Jörgen Ölund