11 november, 2020

”Så här skulle vi behöva jobba även efter pandemin”

Alla ambulanser som kört misstänkt smittade patienter behövde saneras mellan körningarna. Men personalen blev utmattad och ambulanserna blev stående. Ola Alfredsson hyrde in en extern saneringsfirma - och löste problemet över en natt.

Ola Alfredsson, Verksamhetsutvecklare Ambulans och Prehospital akutsjukvård. Bild: Lisa Nylén

Utmaningen

– Efter varje körning av en patient med misstänkt eller bekräftad covid-19 behöver våra ambulanser saneras. I början av pandemiutbrottet gjordes detta av ambulanspersonal. I april blev situationen ohållbar, ambulanserna blev stående och personalen fick ingen återhämtning – vi hade helt enkelt fått både driftsproblem och arbetsmiljöproblem. Kombinationen gjorde att vi behövde göra något ganska fort.

Lösningen

– Vi hade inga upphandlade företag som utförde den här typen av sanering. Jag kontaktade därför ett företag som kört sanering av ambulanser i Stockholm, och på mindre ett dygn var de igång hos oss. De kunde alla rutiner och kunde utföra jobbet perfekt från dag ett. Det blev flerdubbel positiv effekt, patientsäkerheten ökade, trycket på kollegorna lättade och bilarna kom ut snabbare ut i drift igen.  

Lärdomarna

– I en stor organisation som VGR blir beslutsvägarna ofta ganska långa. Den här gången var behovet av ett snabbt beslut akut. Det var det bästa för patienter och för personal. På grund av pandemin kunde vi lösa det här på ett dygn. Så skulle vi behöva jobba oftare även när pandemin är över.

Läs mer

I juni publicerade Sahlgrenskaliv en artikel med ambulanssjuksköterskan Anneli Wikberg. Läs det här:

 

 

Text: Redaktionen SU
Publicerad: 11 november 2020 21:00
Uppdaterad: 11 november 2020 21:11
Kategori: KVALITETSDAGEN 2020

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.