22 november, 2024
Nytt koncept för materialhantering frigör tid i vården: ”Stor skillnad”
Istället för att hantera förbrukningsmaterial och patienttextilier, kan vårdpersonal lägga tiden på patienterna. Detta tack vare konceptet materialförsörjning i vården, ”MiV 2.0”, som hela sjukhuset ska ha infört under 2025.
"Man känner igen de som kommer och vi har mycket kontakt så de har blivit som ens ordinarie kollegor nästan", säger Ke Deng om samarbetet med Försörjningsförvaltningen. Bild1: Camilla Finnskog, Bild 2: Ke Deng, Lena Rentorp.
– Jag har själv arbetat som undersköterska och då var linneskåpet och förrådet något man fick göra med vänsterhanden. Det jag tycker är så bra med konceptet är att man använder rätt kompetens på rätt plats. Vårdpersonalen får mer tid till att vara med patienterna, vilket är deras styrka, säger Camilla Finnskog, vårdenhetschef på Urologiavdelning 30.
Hon berättar att det var en självklarhet att gå över till det nya konceptet för materialförsörjning, då hon har erfarenhet av liknande arbetssätt från tidigare arbetsplatser.
På Sahlgrenska Universitetssjukhuset har nu över 70 procent av de verksamheter som ingår i första delen av införandet, gått över till att använda sig av konceptet MiV 2.0. Målet är att frigöra tid för vårdpersonalen, minska kostnaderna för materialhantering och stärka beredskapen. Att Försörjningsförvaltningen tagit över en stor del av hanteringen av förbrukningsmaterial och patienttextilier har haft en märkbar effekt på flera av sjukhusets avdelningar och mottagningar, däribland Dialysmottagningen på Mölndals sjukhus:
– Vår mottagning hanterar stora mängder material och det innebär många tunga lyft för medarbetarna, vilket länge också har varit ett arbetsmiljöproblem. Mer eller mindre har frågan lyfts på varje APT och nu är den löst, säger Lena Rentorp, vårdenhetschef på mottagningen.
Både hon och sjuksköterskan Ke Deng, som ansvarar för förrådet, är nöjda med förändring och det nya arbetssättet.
– Ja, det är en stor skillnad från hur vi arbetade tidigare, när vi sjuksköterskor varje vecka var tvungna att packa upp allt material. Nu gör vi inte det längre och alla är lättade över detta.
På Dialysmottagningen fanns initialt en viss oro inför införandet av MiV 2.0.
– Det är vi i verksamheten som vet vad vi behöver och att släppa kontrollen och låta någon utanför verksamheten ta över en del av ansvaret var en utmaning. Men det blev snabbt tydligt att det fungerade bra till följd av gott samarbete, säger Lena Rentorp.
Gott samarbete avgörande för framgången
Även på Urologiavdelning 30 på Sahlgrenska sjukhuset märkte man att förändringar kan vara utmanande, särskilt när det gäller etablerade rutiner. Madelaine Hansson, undersköterska och förrådsansvarig på Urologiavdelning 30, var en av dem som ansvarade för införandet på sin arbetsplats. Hon lyfter fram samarbetet med Försörjningsförvaltningen som helt avgörande för framgången. Även om det ibland funnits olika åsikter mellan verksamheten och projektet, har man alltid kunnat diskutera sig fram till den bästa lösningen.
– Det finns fortfarande vissa saker som inte är helt på plats, men vi arbetar på det, och jag vill verkligen lyfta fram personalen på Försörjningsförvaltningen. Det är nästan alltid samma personer som kommer och nu har de så bra koll på våra behov att de till och med kan uppmärksamma oss på beställningar vi inte lagt men borde ha lagt. Det är fantastiskt, säger hon.
Förutom frigjord tid för vårdpersonal, förväntas MiV 2.0 också medföra ekonomiska fördelar. Verksamheterna betalar för konceptet som en tjänst, men det skapar ofta en bättre arbetsmiljö och frigör tid för vårdpersonalen. Planen är att alla verksamheter på Sahlgrenska Universitetssjukhuset ska ha infört MiV 2.0 under 2025.
– Det är egentligen efter det som vi kommer kunna se de exakta kostnadseffekterna av det och framför allt kommande inköpseffekter av införandet, men de positiva effekterna i tid, arbetsmiljö och fördelning av resurser inom regionen är tillräckliga i sig, säger Robert Olbe, projektledare för införandet av MiV 2.0, och fortsätter:
– I och med att vi nu också har ett IT-system kopplat till MiV har vi en mycket bra kontroll och översikt av vårt material. Pandemin visade hur riskfyllt och besvärligt det är att inte ha den översikten. Nu är vi betydligt bättre rustade för liknande utmaningar i framtiden.
TEXT: Lisa Johansson
Om Materialförsörjning i vården ”MiV 2.0”
- Effektivisering av materialförsörjning: MiV 2.0 syftar till att effektivisera materialhanteringen vid regionens sjukhus.
- Frigör tid för vården: Genom att låta Försörjningsförvaltningen hantera beställningar och påfyllning i förråd frigörs mer tid för vårdpersonalen att fokusera på patienterna.
- Ökat samarbete: Samarbetet mellan vården och Regionservice har förbättrats avsevärt, vilket har lett till en mer sammanhållen vårdprocess.
- Breddinförande på Sahlgrenska: Projektet startade våren 2022 och planeras vara fullt implementerat till slutet av 2025.