26 augusti, 2024

Nytt grepp för ökad dialog

50 förstalinjens chefer har fått möjlighet att dela sina tankar om ledningens arbete vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Syftet är att främja en öppen dialog. Återkopplingen, som är ett komplement till etablerade kommunikationskanaler, bidrar till att utveckla ledarskapet på sjukhuset.

Fotograf: Karin Lerjerstedt Walka.

Medlemmarna i sjukhusledningen har inom ramen för ett pågående arbete med ledningsgruppsutveckling fått i uppdrag att intervjua 3-5 förstalinjechefer på ett annat område än sitt eget. Totalt har 50 förstalinjechefer intervjuats och gett sina perspektiv på hur ledningen fungerar och vad som kan förbättras.

För att bidra till ett öppet samtalsklimat ville vi få förstalinjechefernas perspektiv på sjukhusledningen och vårt arbete. Detta kompletterar etablerade kanaler för återkoppling, såsom medarbetarenkäten, ledningsgrupper, öppna möten och chefsmöten. I enlighet med sjukhusets strategi tar vi också vara på medarbetares synsätt och engagemang för att driva sjukhuset framåt och vi vill bidra till ett bättre samtal på hela sjukhuset. De insikter vi fått blir viktiga för ledningsgruppens fortsatta utveckling, säger sjukhusdirektör Boubou Hallberg.

”En chans att bli hörd”

En av cheferna som intervjuades av ledningsgruppen var Marielle Kellgren, vårdenhetschef på Akutmottagningen, Sahlgrenska sjukhuset.

Marielle Kellgren, vårdenhetschef på Akutmottagningen, Sahlgrenska sjukhuset. Fotograf: Johanna Ewald St Michaels.

– Att bli intervjuad var nervöst men framför allt roligt. Det gav mig en chans att bli hörd och att dela med mig av min arbetsmiljö som första linjens chef och de utmaningar jag möter dagligen. Jag tycker att det är bra att ledningen kommer ut, för samtal och lyssnar, och jag hoppas att intervjun leder till en ökad förståelse.

Jenny Skytte, sektionschef på AnOpIVA Mölndal, uppskattar initiativet och är glad att ledningsgruppen lägger tid på att visa intresse för chefernas perspektiv och önskemål.

Jenny Skytte, sektionschef på AnOpIVA Mölndal. Fotograf: Paul Björkman.

– Det är viktigt för att få med första linjens chefer i förändringsarbetet. Vi är en viktig länk till medarbetarna, och det är ofta genom oss som förändringar blir accepterade och genomförda. En återkoppling jag hade var behovet av en mer mångfacetterad kommunikation från ledningen om orsakerna till omställningen. Även om ekonomi är en central fråga, är det viktigt att också belysa andra aspekter som ligger närmare medarbetares motivation och varför många av oss går till jobbet varje dag. Genom att knyta an till vår gemensamma värdegrund och vilja att göra gott kan vi effektivt motivera och driva omställningen.

”En ögonöppnare”

Alla medlemmar i ledningsgruppen fick i uppdrag att intervjua tre till fem första linjens chefer. Peter Gjertsson, chef på Område 4, reflekterar över upplevelsen:

– Det var roligt att komma ut och prata direkt med cheferna, något alla i gruppen höll med om och tyckte var givande. Framför allt var det en viktig ögonöppnare att få syn på hur vi uppfattas inom organisationen. Att höra direkt från cheferna har gett oss en djupare förståelse för deras perspektiv och utmaningar.

Från feedback till åtgärder

Efter intervjuerna har ledningsgruppen gått igenom resultaten och reflekterat över svaren under en workshop som lett till konkreta förslag på åtgärder, såsom att återkommande genomföra liknande aktiviteter för lyssnande/dialog, öka ledningsgruppens synlighet i verksamheterna, tydliggöra mål och strategier samt fokusera på utbildning och utveckling inom förändringsledning.

Fakta

Bakgrund: Ledningsgruppen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset arbetar med ledningsgruppsutveckling på initiativ av sjukhusdirektören, för att bidra till mer effektiv ledning och styrning.

Intervjufrågor: Under intervjuerna ställdes följande frågor, som gemensamt togs fram av ledningsgruppen:

  • Hur ser du på SULG som föredöme och vad önskar du se mer av?
  • Vilken är SULGs viktigaste uppgift?
  • Vad behöver du av SULG för att skapa större genomförandekraft?
  • Hur kan SULG bidra så att du känner stolthet för Sahlgrenska?

Vad tyckte cheferna:

Cheferna uppskattar den ökade synligheten hos sjukhusdirektören och de digitala chefsmötena, men efterfrågar mer närvaro från hela ledningsgruppen samt mer direkt dialog och återkoppling på sina förslag. Ledningsgruppen uppfattas som ett föredöme när de är transparenta och agerar konsekvent i sina beslut och handlingar. Den viktigaste uppgiften för ledningen är att tydligt kommunicera vision och riktning, prioritera resurser och skapa trygghet genom att motivera förändringar. För att öka genomförandekraften önskar cheferna tydliga beslut och mandat på alla nivåer samt bättre förutsättningar för att hantera förändringar. Cheferna lyfter att faktorer som påverkar deras stolthet för universitetssjukhuset är hög kompetens, synligt ledarskap, utvecklingsmöjligheter samt ökad sammanhållning och mindre stuprörstänkande. Detta är en sammanfattning av återkommande synpunkter och representerar inte en fullständig bild av all feedback.

Text: Redaktionen SU
Publicerad: 26 augusti 2024 11:49
Uppdaterad: 26 augusti 2024 11:49
Kategori: Nyhet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.