21 mars, 2022
Nu kan Sahlgrenska Universitetssjukhusets patienter checka in digitalt
Självincheckning är inte längre bara för flygresenärer utan även för Sahlgrenska Universitetssjukhusets patienter. Patienter på sjukhuset kan nu ankomstregistrera sitt bokade besök digitalt – i sin mobiltelefon eller i någon av sjukhusets incheckningskiosker.
Incheckningen är efterfrågad av patienterna och minskar trycket på receptionerna, berättar projektledaren Carina Hanse. Bild: Ines Sebalj.
Med självincheckning kan patienten ankomstregistrera sitt bokade besök digitalt, i stället för att anmäla sig i receptionen.
– Äntligen! säger Carina Hanse, projektledare för införandet, om att sjukhuset nu kan erbjuda patienterna möjligheten att checka in på egen hand.
Självincheckning minskar väntetiderna för patienterna och ankomstregistreringen kan göras på patientens villkor, i god tid före besöket eller i sista minuten.
– Det är så roligt att vi kan göra det enklare för patienterna och möta den efterfrågan som finns.
Betalningen görs direkt och patienten legitimerar sig med mobilt BankID eller med den kod som finns i kallelsen. När patienten har checkat in sitt besök visas väntrum och eventuell vägbeskrivning på skärmen, som stöd för minnet under vägen till mottagningen.
Effektivare administration och ett verktyg i arbetet med det uppdämda vårdbehovet
När patienterna kan checka in digitalt minskar trycket på sjukhusets receptioner och det extra administrativa arbete som behöver göras när patienten inte kunnat ankomstregistrera sitt besök. Till exempel för att vårdmötet ägde rum digitalt, eller för att receptionen var stängd vid tidpunkten för besöket.
– Just nu arbetar många mottagningar med att minska det uppdämda vårdbehovet och tar emot planerade besök under helgar och kvällar, när receptionerna är stängda. Det gör att besök registreras i efterhand och fakturor skickas ut via post, säger Carina Hanse och fortsätter:
– Med självincheckning kan patienten betala för sitt besök i samband med besöket. Allt görs digitalt och ingen extra administration behöver göras efter besöket. För patienter som har digitala vårdmöten innebär självincheckningen att hela kedjan kan göras digitalt.
Införandet närmar sig målsnöret
Under våren fortsätter projektet arbetet med självincheckning, nu även med fokus på att göra tjänsten tillgänglig för de patienter som inte kan eller vill använda mobiltelefon. Incheckningskiosker finns i dag på Drottning Silvias Barnsjukhus, Östra sjukhuset och Mölndals sjukhus. Det återstår en kiosk och den kommer att placeras i Sahlgrenska sjukhusets huvudentré.
– Vi är i slutfasen nu och i maj månad avslutar vi projektet och självincheckningen övergår i förvaltning, avslutar Carina Hanse.
Mer om självincheckning
- Patienten legitimerar sig med mobilt BankID eller med den fyrsiffriga kod som finns i kallelsen och betalar direkt i mobilen med betalkort eller Swish.
- Systemet känner av om patienten har frikort eller om besöket är avgiftsfritt.
- Tjänsten är tillgänglig för patienter med planerade besök, som är folkbokförda i Sverige och har svenska personnummer.
- Patienter med skyddad identitet eller flera besök planerade samma dag behöver anmäla sig i receptionen.
- Med självincheckning kan patienten checka in innan besökstiden börjat. Om patienten är sen till sitt bokade besök behöver hen anmäla sig vid informationsdisken.
- Möjligheten att ankomstregistrera sitt besök i receptionen kommer att finnas kvar.
- Självincheckningen är en regional satsning och införs på alla regionens sjukhusförvaltningar, Närhälsan, Regionhälsan och Habilitering och Hälsa .
Du når tjänsten via sahlgrenska.se eller via den QR-kod som finns på informationsmaterial i sjukhusets lokaler.