15 mars, 2024

Nya Hjärtlab sätter patienten i fokus – och spar miljoner

I stället för flera separata besök samlar nystartade Hjärtlab viktiga provtagningar. Resultatet blir en förbättrad patientupplevelse och en markant minskning av hjärtmottagningens kostnader.

Ann-Marie Kirkhoff tar provet på patient Erik Meuller, på nystartade Hjärtlab.

Att optimera vården börjar med att sätta patienten i fokus. Erik Östgärd Thunström, sektionschef, berättar att initiativet till Hjärtlab föddes ur behovet av att förbättra patientupplevelsen.

– Det startade ut ett patientperspektiv – hur kan vi göra det bättre för patienten? Sen insåg vi att vi kunde spara miljoner, och dessutom använda våra resurser på ett bättre sätt och förbättra arbetsmiljön, säger han.

Tidigare tre besök

Tidigare krävdes det att patienter kom på tre separata besök: först till Klinisk fysiologi för blodtrycks- och EKG-tagning, sedan till Klinisk kemi för blodprov, och sist till mottagningen för läkarbesök. Många, särskilt de i arbete, har svårt att hinna med besöken och tenderar att utebli.

Nu erbjuds drop-in möjlighet på Hjärtlab under vissa dagar i veckan, med ambitionen att snart vara tillgängligt varje dag.

– Patienterna kommer när det passar. För att minska mängden besök tror vi många väljer att komma i samband med blodprovstagningen eller läkarbesöket på mottagningen, förklarar Erik Östgärd Thunström.

Halverade kostnader och fler händer i systemet

En betydande fördel med Hjärtlab är den markanta minskningen av hjärtmottagningens kostnader.

– Blodtrycks- och EKG-tagning är en lätt process som vi är vana att göra själva, men som vi av praktiska skäl har outsourcat. Genom att ta proverna här på Hjärtlab kommer vi att halvera kostnaderna, säger Erik Östgärd Thunström.

Klinisk fysiologi välkomnar initiativet eftersom det frigör resurser till deras kärnuppdrag. Hjärtlab bemannas med undersköterskor från hjärt- och medicinavdelning 357 där medarbetare kan få rotera in på schema.

– När det är lugnt på Hjärtlab kan undersköterskorna i stället hjälpa till med administrativa uppgifter på avdelningen, vilket frigör tid för avdelningens undersköterskor att ta hand om patienterna, och behovet av att ringa in personal på övertid minskar, tillägger Erik Östgärd Thunström.

Vinster i arbetsmiljön

Samantha Selerkvist, vårdenhetschef avdelning 357, ser framför allt vinster i arbetsmiljön för avdelningens medarbetare.

–  Arbetet som undersköterska inne på avdelningen är ofta tungt. Att kunna rotera in på mottagningsverksamheten blir ett roligt och välkommet avbrott. Jag har redan fått många intresseanmälningar. Variationen av arbetsuppgifter tror jag kommer att bidra till att medarbetarna trivs bättre och orkar mer, säger hon.

Även läkarna är positiva till uppstarten.

– För att klinisk fysiologi ska få betalt, behöver vi för varje EKG skicka och signera en remiss, vilket innebär mycket pappersarbete, som läkarna slipper nu, säger Erik Östgärd Thunström.

Erik och Samantha hoppas att uppstarten av Hjärtlab också blir en inspiration för andra.

– Det finns en förutsättning i rådande situation att tänka nytt. Man kan se det som att allt är kris och älta det, eller så kan man se det som en möjlighet att pröva nytt och våga annorlunda. För oss är det här första steget, och vi kommer vända på alla stenar i vår verksamhet, Erik Östgärd Thunström.

Text: Karin Lerjestedt Walka
Publicerad: 15 mars 2024 11:13
Uppdaterad: 21 mars 2024 07:56
Kategori: Nyhet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.