16 januari, 2025
Majoriteten av sjukhusets kallelser skickas nu digitalt
Idag skickas majoriteten av alla kallelser från Sahlgrenska Universitetssjukhuset digitalt, vilket gynnar både patient och vården.

Med digitala kallelser får patienten all information samlad på ett ställe. Det blir också enkelt att ta fram informationen upprepade gånger.
Under 2024 började Sahlgrenska Universitetssjukhuset skicka digitala kallelser till sina patienter. Digitala kallelser innebär att patienten valt att ta emot sin information från sjukhuset digitalt till inkorgen i 1177.
Idag används digitala kallelser inom över hälften av alla verksamheter på sjukhuset. En av verksamheterna är arbetsterapi och fysioterapi, där Ulrika Cederberg arbetar. Hon har en bakgrund som fysioterapeut och har arbetat på Sahlgrenska Universitetssjukhuset sedan 1997, som enhetschef och nu verksamhetsutvecklare med fokus på digitalisering.
– Med digitala kallelser har vi fått en väldigt bra överblick av vad det är vi skickar ut till våra patienter. Effekten blev att vi började renodla vår information och göra mer lika mellan olika enheter.
Minskar onödiga administrativa moment
Syftet med digitala kallelser är flera, bland annat att möjliggöra för administrativ förenkling genom att ta bort onödiga administrativa arbetsuppgifter.
– Våra administratörer upplever att det blir smidigare eftersom de slipper arbetsmoment som att skriva ut kallelser och kuvertera dessa för att de sedan skickas iväg till patienten.
För vården innebär digitala kallelser bland annat minskad pappersanvändning och en snabbare leverans av kallelser. För patienterna innebär det att informationen finns samlad på ett ställe, och patienten riskerar inte att tappa bort sin kallelse.
Möjligheterna ser olika ut
För sjukhusets verksamheter innebär det en administrativ förenkling där medarbetare slipper onödiga administrativa moment. För att ta reda på det krävs ett analysarbete, bland annat av verksamhetens olika kallelser och vilka system som används i samband med att kallelsen skapas.
– Vi gick igenom varenda kallelse för att sålla bort sådana som inte behövs, och ställa frågan till oss själva om informationen var lätt att förstå. Vi behöver bli mer samstämmiga i vår information, säger Ulrika Cederberg.
Även bilden av patienters möjlighet att använda digitala tjänster har blivit mer nyanserad vilket bidragit till den ökade användningen av digitala kallelser inom vården. Ulrika Cederberg lyfter Internetstiftelsens årliga rapport ”Svenskarna och internet” som underlag. Vi kan inte längre säga att våra äldre inte kan hantera digitala tjänster, för det visar sig varje år att fler och fler äldre patienter och invånare använder just dessa tjänster. Sedan behöver vi ta hänsyn till de ”äldre äldre” (80+) och även patienter som har svårt rent kognitivt. Men de flesta tycker att digitala kallelser är bra, och de som inte tycker det skickar vi ju brev till.
Fördelar med digitala kallelser
- Patienten får all information samlad på ett ställe. Det blir också enkelt att ta fram informationen upprepade gånger.
- Kallelsen når patienten snabbare.
- Tar bort onödiga administrativa moment för vården
- Minskad pappersanvändning.
- Slipper kostnader för porto.
Digitalisering är ett fokusområde i Sahlgrenska Universitetssjukhusets strategi ”Europas ledande universitetssjukhus 2032”. Tillsammans med patienterna ska sjukhuset leverera skräddarsydd vård och stöd till egenvård, hemma eller på sjukhus. En viktig del i detta är att digitalisera och möjliggöra för administrativ förenkling.