30 oktober, 2025
Internationellt samarbete med målet att korta väntetider och ge bättre stöd till IVF-patienter
Under utbildningen ”Digital Health Implementation” på Chalmers Tekniska högskola fick en grupp studenter jobba med innovationsprojektet IVF information, med Zoha Saket, överläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset som handledare.
Här är gruppen på besök i Standford University tillsammans med Zoha Saket, Oliver Aalami som är kursansvarig på Stanford University och Torbjörn Lundh från Chalmers. Foto: Stanford Biodesign Digital Health
Zoha Saket, överläkare inom reproduktionsmedicin, har nyligen avslutat utbildningen Innovation och teknik, läkare. En viktig del i utbildningen är att påbörja ett innovationsprojekt – men eftersom det finns så många frågor inom reproduktionsmedicin blev det två: ”Tid är fertilitet” och ”IVF information”.
– Båda projekten handlar om att vi inte räcker till för våra patienter och deras vårdbehov. Det leder till försämrad vård för våra patienter eftersom väntetid bidrar till sämre chans att bli gravid, men också etisk stress och försämrad arbetsmiljö hos medarbetarna, säger Zoha Saket.
Flera försök har gjorts för att optimera vården i olika verksamhetsutvecklingsprojekt, som till exempel genom workshifting, i det här fallet att överföra en del av läkares uppgifter till barnmorskor.
– Det har lett till en del effektivisering, men inte några större långsiktiga resultat. Vi ser att precis som överallt annars i vården så ökar efterfrågan samtidigt som resurserna minskar, inte minst vad gäller personal.
Vad ska projekten lösa?
– I ”Tid är fertilitet” tittar vi på patienter som söker till oss för att göra en infertilitetsutredning. I september var det över 300 par som har väntat i 11 månader på att få reda på vad infertiliteten beror på och väntetiden leder till att de har sämre chans att bli gravida, säger Zoha Saket.

Projektet har precis inletts och det som främst ska göras är en grundläggande behovskartläggning och intresseanalys. Bland annat för att se var patienter hör hemma inom regionen, vilken vårdnivå de är på. Men också rent praktiskt hur en infertilitetsutredning går till, lyfta fram behoven hos patienten och vården och se hur väntetiden kan avvändas till något värdefullt för patienten.
Projektet har fått medel från Innovationsplattormen VGR och Zoha Saket har därmed möjlighet att lägga en del av sin arbetstid på det.
Fel information vid fel tillfälle
– ”IVF information” handlar om den känsliga situationen när patienter ska få information inför sin IVF-behandling. De får i dag omfattande och komplex information, ofta muntligt och i en känslomässigt påfrestande situation. Och patienten har ibland helt andra frågor än de som läkaren tar upp, säger Zoha Saket, och fortsätter:

– Det leder till missförstånd, komplikationer och tidskrävande upprepningar. Det förlänger också väntetiden vilket då minskar chansen att bli gravid. Så projektet handlar om att ta fram kunskap och koncept för hur IVF-information kan göras tydligare och mer tillgänglig för patienterna för att minska missförstånd och behandlingskomplikationer. Men även frigöra vårdresurser och öka patienternas delaktighet.
Det här projektet är också i sin linda och det första steget är att fokusera på behovskartläggning, och kanske arbeta med exjobbare från Chalmers.
Studenternas innovation tog dem hela vägen till Stanford
Men redan nu har studenter arbetat med projektet i samarbete med Chalmers. Zoha Saket var en av de läkare som kom med ett kliniskt behov till Tracks-kursen ”Digital Health Implementation” på Chalmers tekniska högskolan, en kurs som bygger på ett koncept utvecklat av Biodesign Digital Health Group vid Stanford University.
Zoha Saket var handledare för en grupp studenter som utvecklade en app som svarar mot behovet i ”IVF information”. Gruppen vann pitchtävlingen som anordnades i slutet av utbildningen och fick därför åka till Stanford University och besöka deras biodesign avdelning som just tittar på innovationer i hälsosektorn och förenar teknologi, ekonomi och sjukvård.
– Genom det här har vi fått kontakt med Stanford biodesign, IVF kliniken på Stanford samt inom Silicon Valley. Vi fick också bekräftelse på att det här är ett globalt behov, säger Zoha Saket.
– Och appen som har utvecklats kan vi nu ha som prototyp i projektet.
Unikt samarbete
Torbjörn Lundh är professor vid institutionen för Matematiska vetenskaper på Chalmers och var initiativtagare till kursen ”Digital Health Implementation”.
– Det är väldigt kul att vi kan ha det här unika samarbetet mellan Chalmers Tekniska högskola, Sahlgrenska universitetssjukhuset och Stanfords universitet. Det var hög kvalitet på studenternas arbete och det var väldigt bra handledning från Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Torbjörn Lundh menar att projektet ”IVF information” stack ut eftersom det adresserade parens nervositet och oro inför behandlingen och hur svårt det är att kommunicera i det läget.
– Det var inte ett tekniskt problem, utan delvis ett psykologiskt problem som löstes med teknik.

En av de saker som Torbjörn Lundh lyfter i samarbetet mellan Chalmers Tekniska högskola och Sahlgrenska universitetssjukhuset är hur sjukhuset kommer med problem som kan lösas med teknik.
– På Chalmers är vi bra på att lösa problem, men det vi inte tränar lika mycket på är att hitta rätt problem att lösa, vilket också är anledningen till att nästa kurs vi ska ge som är utvecklad på Stanford, läsår ”Ideation for healtchtech”, kommer handla om hur vi hittar problemen, säger Torbjörn Lundh.
”Bekräftelse på att vi är på rätt väg”
Zoha Saket tillhör den växande grupp som har gått någon av Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Innovationsplattformens utbildningar i Innovation och teknik. Utbildningen har funnits sedan finns sedan 2019 och utformades för att stärka vårdpersonalens förutsättningar att driva teknikinriktad innovation.
Vilket stöd till arbetet har du fått genom utbildningen?
– Det har lärt mig en ny metodologi och ett annat språkbruk. Jag har också lärt känna de olika stödfunktionerna inom regionen och fått ett nätverk inom och utanför sjukhuset. När jag sökte till utbildningen visste jag vad vi hade för behov, men var för fokuserad på lösningar. Nu känns det mer naturligt att göra den här typen av arbete, när jag vet mer hur man går till väga, säger Zoha Saket.
– När jag var i Stanford fick vi vara med på en del lektioner och kunde känna igen delar i vår egen innovationsutbildning. Det känns bra att veta att vi är på rätt spår i Västra Götalandsregionen med denna satsning.