3 oktober, 2025

”Hon har fått oss att växa – tillsammans”

Från stuprör till samspel, från långa köer till fungerande samarbeten och från pressade medarbetare till en arbetsplats med energi och arbetsglädje. När Kardiologen på Östra sjukhuset förändrade sina arbetssätt blev resultaten både kortade köer och bättre arbetsmiljö. Och en ny kultur började ta form i hela verksamheten.

Samantha Selerkvist. Foto: Lisa Johansson

Flera av medarbetarna vill lyfta en person som särskilt drivande i förändringsarbetet – Samantha Selerkvist, produktionschef Kardiologi, på verksamhet Medicin, Geriatrik och Akutmottagning Östra.

– Hon har infört ett ledarskap som är lyhört, tydligt och alltid med blicken på helheten, säger Annika Söderström, biomedicinsk analytiker och sektionsledare för Pacemakermottagningen.

Från stuprör till samspel

Erik Thunström och Caroline  Jörnebarnt
Från vänster: Erik Thunström och Caroline Jörnebrant.

Tidigare arbetade verksamhetens enheter var för sig. Avdelning, mottagning och olika professioner var mer öar än delar av en samlad helhet. Genom ett nytt ledarskap har kulturen förändrats i grunden.

– Förut körde alla på med sitt och såg inte hur saker och ting påverkade varandra. Nu jobbar vi tillsammans; för patienterna, verksamheten och varandra, berättar Caroline Jörnebrant, vårdenhetschef avdelning 357.

– Fokus ligger nu på helheten. När något inte fungerar analyseras hela kedjan; mottagning, avdelning men också de verksamheter som befinner sig utanför oss, som vi samarbetar med och är beroende av. Detta gör att vi hittar hållbara lösningar tillsammans, säger Erik Thunström, sektionschef.

Problemlösare och katalysator

Förändringarna har snabbt gett resultat. Ett exempel är behandlingen elkonvertering som ges vid hjärtrytmrubbningar. När väntetiderna tidigare låg på tre månader var Samantha Selerkvist drivande i att hitta lösningar på problemen genom att omfördela uppgifter och använda kompetensen smartare.

– Tillsammans hittade vi nya arbetssätt och hon var katalysatorn i det. Mentaliteten att problem är till för att lösas smittar av sig, säger Erik Thunström.

Resultatet märktes direkt. Patienterna får nu tid på bara någon vecka och samarbetet spänner över hela vårdkedjan; från akuten och narkos till avdelning och hjärtmottagning.

– Den största vinsten, utöver att patienterna får vård snabbare, är att vi har lärt känna varandra. I dag finns en vi-känsla och en vilja att hjälpa och stötta över områdes-, verksamhets- och professionsgränser. Det är ovärderligt, säger Caroline Jörnebrant.

Att se människor och bygga tillit

Samantha Selerkvist beskrivs som en chef som ser individen och tar vara på den kompetens som finns. Hon skapar nya roller, lyfter fram styrkor och ger utrymme åt den som vill växa. Genom att identifiera kompetenser och låta mer seniora medarbetarna fokusera på uppgifter som kräver mer erfarenhet blir arbetssätten effektivare.

– Hon är som en mentor. Vill du utvecklas får du den möjligheten. Hon litar på oss, ger mandat och står alltid bakom oss, säger Annika Söderström.

Samtidigt vittnar medarbetarna om att Samantha Selerkvist inte tvekar att fatta svåra beslut när det behövs.

– Hon är alltid glad och positiv, men också rak och tydlig. Hon skiljer på sak och person och tar tag i det som måste lösas, säger Sofia Gyllenstig, sektionsledare för sjuksköterskor på Hjärtmottagningen.

Från vänster: Annika Söderström, Sara Karimiha och Sofia Gyllenstig. Foto: SU

Arbetsglädje som drivkraft

En röd tråd i arbetet är visionen om att verksamheten ska fungera på allra högsta nivå och att arbetsglädjen ska finnas med på vägen dit.

– Hon vill utveckla oss, men framför allt att det ska vara roligt att arbeta. Det har gjort en enorm skillnad i arbetsmiljön. Vi känner arbetsglädje och stolthet igen, säger Sara Karimiha, sektionsledare för undersköterskor på Hjärtmottagningen/avdelning 357.

Och resultaten är tydliga. Personalomsättningen har minskat, sommaren har genomförts utan bemanningsproblem och tilliten i organisationen har stärkts.

– Vi får hela tiden bekräftelse på att det vi gör ger resultat. Det skapar en trygghet som inte går att bygga över en natt, konstaterar Annika Söderström.

En chef som gör skillnad

– Det händer mycket nu. Alla vill bidra, tänka nytt och utveckla tillsammans. Kulturen har förändrats och vi ser möjligheter där vi tidigare såg hinder, säger Erik Thunström.

Samantha Selerkvist själv vill lyfta fram samarbetet som en källa till resultaten verksamheten nått.

– Det här är ett kvitto på den kultur vi har skapat tillsammans. För mig handlar chefskapet till stor del om att möta människor, skapa relationer och lyfta fram den kompetens som finns. När jag ser medarbetare växa och komma till sin rätt vet jag att vi är på rätt väg, och det här är deras förtjänst lika mycket som min, säger hon. 

Ledningsprinciperna

  • Fokus på dem vi är till för
  • Helheten före delarna
  • Hållbara beslut i alla dimensioner
  • Hälsofrämjande fokus
  • Agera som föredömen
  • Ta tillvara medarbetarnas kompetens
  • Ta ansvar för en jämlik sjukvård med kvalitet och kostnadseffektivitet
  • Driva forskning, utbildning, utveckling och innovation
  • Samverka och skapa partnerskap med akademi och näringsliv

Text: Redaktionen SU
Publicerad: 03 oktober 2025 13:57
Uppdaterad: 08 oktober 2025 08:34
Kategori: Nyhet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.