17 januari, 2025

Högteknologisk vårdmiljö kräver nya kompetenser – workshop samlade flera professioner

Hur kan vi säkerställa att vårdpersonal har rätt kompetens för att hantera högteknologiska enheter? Den frågan stod i centrum under en workshop där deltagare från olika professioner samlades för att diskutera och dela med sig av sina erfarenheter.

– Miljön på ett universitetssjukhus är unik. Den är tekniktung och det är en snabb medicinteknisk utveckling. Så frågan är: har vi rätt kompetenser för att arbeta i högteknologiska enheter och vilka krav kan vi i dag ställa på våra medarbetare?

Workshopen om Framtida utbildningsbehov för högteknologiska vårdmiljöer har precis börjat och Anna-Karin Juvel-Egeland, operativ chef på område 5 på Sahlgrenska Universitetssjukhuset inleder med att berätta om varför workshopen behövs.

I rummet har deltagare från Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola samlats. Flera olika professioner och kompetenser är närvarande och tillsammans ska deltagarna komma med sina tankar och förslag, men även dela med sig av sina erfarenheter och hjälpa till att ge bilden av hur det ser ut i dag – och hur morgondagen kan utformas.

Karin Ahlberg, professor i vårdvetenskap och prefekt vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs universitet, lyfter vikten av att gemensamt prata om de här frågorna:

–  Vi på Sahlgrenska akademin behöver utveckla utbildningarna i takt med vårdens utveckling. Det är därför fint och avgörande med en gemensam dialog mellan akademi och sjukvård där vi kan lyssna in vad sjukvården behöver för framtida kompetenser och hur våra utbildningar kan möta de nya tekniktäta miljöerna.

Workshopen arrangerades av: Helle Wijk, Jessica Schiött, Cecilia Hahn Berg, Karin Ahlberg, Carina Sparud Lundin och Anna-Karin Juwél-Egeland.

Vid borden diskuteras det intensivt kring de frågor som har ställts. Man har många idéer, är engagerade och inte minst väl insatta. Tankar skrivs ner och skickas in via Mentimeter-appen. Och efter samtalen vid borden blir det diskussion i helgrupp.

Mycket handlar om hur det kan gå att kombinera sjukvårdskompetens med en teknisk kompetens. Är det sjuksköterskor som behöver vidareutbilda sig för att leva upp till den tekniska utvecklingen, eller är det ingenjörer som ska kunna inrikta sig mot sjukvården i sin utbildning?

Kan grundutbildningar kompletteras, eller ser vi behovet av att en helt ny profession ska växa fram?

Johan Olsson, som är akutsjuksköterska men också utbildad civilingenjör, menar att sjukhuset måste vara bättre på att berätta att kompetensen behövs. Att det finns ett behov.

– Vi borde kanske ha en förstudie med ungdomar, föreslår en deltagare. Hur vill 20-åringar och 16-åringar jobba och hur ser de på sin framtida yrkesroll?

En annan deltagare lyfter hur sjukhusvård i hemmet också förändrar vårdens arbetssätt och vikten av att vara insatt i teknikutvecklingen.

Carina Sparud Lundin, professor och ansvarig för utbildningsutbudet vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, samt ordförande i regionala vårdkompetensrådet Västra och Jessica Schiött, chefsjuksköterska på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, är nöjda med workshopen och summerar:

– Vi behöver sondera läget för framtida behov av utbildningar, så att vi kan delta i kompetensförsörjning som motsvarar de behov som ställs i högteknologiska vårdmiljöer. Därför är en sådan här förutsättningslös dialog med olika aktörer så värdefull, säger Carina Sparud Lundin

– Det har varit givandet att höra många olika perspektiv på denna komplexa fråga, vi behöver vidga vårt perspektiv och tillsammans tänka nytt för att möta framtidens vårdbehov. Jag kommer ta med frågan till de forum jag verkar i för vidare arbete, avslutar Jessica Schiött.

Text: Patrik Centerwall
Publicerad: 17 januari 2025 13:59
Uppdaterad: 17 januari 2025 13:59
Kategori: Nyhet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.