16 december, 2022
Hallå, där Janet Moodh!
Hjärtsjukvården på Mölndals sjukhus har gjort en omfattande förändringresa de senaste åren och klättrat uppåt i kvalitetsregistret. Du är studiekoordinator och hjärtsjuksköterska på verksamhet Medicin och akutsjukvård Mölndal - vad har ni gjort och hur har det märkts?
Teamet som jobbat med förändringsresan på Mölndals sjukhus. Text och bild: Calle Jershed.
– 2016 låg vi i botten bland Sveriges hjärtkliniker, enligt Swedehearts kvalitetsindex för hjärtinfarktvård. Något radikalt behövde göras. En av läkarna här startade ett fokuserat arbete med sekundärprevention, och ganska snart såg vi ett positivt resultat i indexet. I detta arbete involverades hela vårdkedjan, inklusive det akuta skedet. Numera är all personal som träffar hjärtinfarktpatienter medvetna om vilka mål som finns, alla jobbar mot samma mål, och idag ligger vi bland de högsta bland de 72 sjukhus som bedriver hjärtsjukvård i Sverige.
Vad är din roll i detta?
– Jag är hjärtsjuksköterska och började 1985 på Mölndals sjukhus. Jag var med och startade vår forskningsenhet, och förutom att koordinera och arbeta med läkemedelsprövningar har jag även de senaste åren ägnat mig åt Swedeheart-registret. Mitt uppdrag är att hålla ihop registret och mata in patientuppgifterna i realtid. Men det positiva resultatet är verkligen gruppens förtjänst. Hela hjärtteamet; fysioterapeuter, sjuksköterskor, läkare, alla som arbetar runt patienten ligger bakom vår förändringsresa.
Hur kan inmatningen i ett register påverka verksamheten?
– Vi matar in uppgifterna så snart det går, utan fördröjning. Det är en del av framgången. Att vi arbetar i realtid gör att vi lätt kan upptäcka och rätta till avvikelser. Tidigare matade de olika enheterna in uppgifterna när de hade tid, och reflekterade över resultaten först när året var slut.
Kan du ge något exempel?
– Ett exempel på förändringar vi gjort är vad gäller blodtrycksmätningar. Utifrån vår data i registret har vi förändrat hur vi mäter blodtrycket på våra patienter. Vi är mer noggranna och låter patienterna vila ordentligt och därefter mäter vi blodtrycket tre gånger, sedan använder vi medeltrycket av de två sista mätningarna. Denna enkla förändring har medfört att fler av våra patienter når blodtryckmålen utan att vi behöver ge mer medicin och riskera ökad risk för biverkningar.
Det låter ju toppen – något mer?
– Vi är noga med att erbjuda alla patienter som haft hjärtinfarkt återbesök i rätt tid. Efter utskrivning träffar patienten specialistsjuksköterska efter 2 veckor, läkare efter 6-8 veckor och sedan ytterligare besök hos specialistsjuksköterska efter 6 månader samt efter 1 år. Redan då patienten skrivs ut får de en rehabiliteringsplan så de vet vad som förväntas samt när uppföljning ska ske. Vid alla besök jobbar vi aktivt med att få patienten att förbättra sina levnadsvanor. Patienterna erbjuds även att delta i hjärtskola samt delta i fysisk träning. Patienter som röker erbjuds redan på avdelningen råd att sluta röka av en sjuksköterska utbildad i tobaksprevention. En stor andel rökare har slutat röka efter 1 år.
Fakta: Swedeheart och hjärtinfarktvård
Swedeheart är landets största hjärtsjukdomsregister och samlar information från samtliga 72 sjukhus som vårdar patienter med akut kranskärlssjukdom och samtliga patienter som genomgår kranskärlsröntgen, kateterburen intervention eller öppen hjärtkirurgi. Den långsiktiga målsättningen med registret är att bidra till en minskad dödlighet och sjuklighet hos patienterna och att öka kostnadseffektiviteten i vården. Den kardiologiska verksamheten på Mölndals sjukhus har de senaste åren arbetat målmedvetet med att förbättra de kvalitetsmål som ingår i Swedehearts kvalitetsindex för hjärtinfarktvård. 2016 hade enheten endast 1.5 poäng, och var sämst i registret. Idag når enheten 8,5 poäng, vilket för närvarande är näst bäst i Sverige.
Läs mer: https://www.ucr.uu.se/swedeheart/