24 oktober, 2025
Globala perspektiv på vårdens framtid – Singaporebesök på Sahlgrenska
Likheter och skillnader mellan hälso- och sjukvårdssystemen i Sverige och Singapore. Det var vad som stod på agendan när National University Health System (NUHS) från Singapore var på studiebesök på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Flera av de drivande parterna i nätverket GHIN (Global Health Innovation Network) träffades i samband med studiebesök från Singapore i Göteborg. GHIN är ett parnerskap mellan National University Health System (NUHS) i Singapore och Sahlgrenska Universitetssjukhuset samt teknikpartners AstraZeneca, Ericsson och Business Sweden. Foto: Paul Björkman
För ett år sedan medverkade Sahlgrenska Universitetssjukhuset vid ett statsbesök i Singapore och tog då ett kliv ut på den globala life science-arenan. Under besöket skrev National University Health System (NUHS) i Singapore och Sahlgrenska Universitetssjukhuset under en avsiktsförklaring om ett strategiskt partnerskap tillsammans med teknikpartners AstraZeneca, Ericsson och Business Sweden för att lansera Global Health Innovation Network (GHIN) som syftar till att driva global hälsoinnovation.
Under året som har gått har det mesta utbytet skett digitalt, men nu var företrädare från Singapore på plats i Göteborg för att ta del av regionens starka life science-samarbeten och allt utvecklingsarbete som sker på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
”Frågan är inte vad vi kan skapa, utan varför”
Besöket inleddes med ett gemensamt symposium på Sahlgrenska Universitetssjukhuset där även deltagare från AstraZeneca, Ericsson och Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet medverkade och delade med sig av sina erfarenheter och kunskaper. En fråga som lyftes var vikten av genomtänkt strategi för innovation.
– Frågan är inte vad vi kan skapa, utan varför vi ska skapa det, sade Ian Matthews, Kent Ridge Office of Innovation.
Tillsammans med Magnus Kjellberg, föreståndare kompetenscentrum AI, var han en av huvudtalare som pratade om AI och innovation inom vården, och om hur vi kan skapa digitala och innovativa arbetssätt.
Professor Aymeric Lim, CEO National University Hospital, delade med sig av sina erfarenheter om den digitala transformationen inom sjukvården i Singapore och nämnde bland annat NUHS app som bidrar till en sömlös kontakt med sjukvården för medborgare och patienter.
– Under symposiet blev det tydligt att framtidens vård inte byggs av en aktör ensam, den formas i samarbete. Det som inspirerade mig mest var hur teknologier som AI, 5G och precisionsmedicin inte längre är visioner, utan konkreta verktyg som kan förändra vården här och nu. Men det viktigaste är att vi aldrig tappar fokus: varje innovation måste ha ett syfte – att skapa värde för patienten. Kortare väntetider, mer individanpassad behandling och en tryggare vård är målet, sade Boubou Hallberg, sjukhusdirektör på Sahlgrenska Universitetssjukhuset efteråt.
Utbyte kring sjukhusvård i hemmet
Utöver symposiet fick gruppen från Singapore tid att göra ett par andra studiebesök under dagarna i Göteborg. Bland annat följde Stephanie Ko, ansvarig för NUHS@home, med ett närsjukvårdsteam och deltog i ett samtal om sjukhusvård i hemmet.
– Singapore har kommit längre än oss i utvecklingen av sjukhusvård i hemmet, till exempel vad gäller att ge slutenvård hemma. När Sahlgrenska Universitetssjukhuset nu skalar upp Sahlgrenska Hemma ger det en trygghet att vi är på rätt väg, hjälp att undvika fallgropar och inspiration till nya patientgrupper att inkludera i hemma-rörelsen, sade Sofia Ekdahl, verksamhetschef för Medicin, Geriatrik och Akutmottagning på Östra Sjukhuset och projektledare för Sahlgrenska Hemma tillsammans med Peter Almgren.
National University Health System i Singapore började med sjukhusvård i hemmet redan 2020. Flera tekniska lösningar har börjat användas, som patientmonitorering via app och smarta glasögon som gör det möjligt för läkare på sambandscentralen att bedöma patienter på distans. Enligt Stephanie Ko är det nu främst rutinerna som behöver utvecklas.
– Inom sjukhuset flyter alla rutiner, men vi måste se över alla processer för att det ska fungera även för sjukhusvård i hemmet, sade Stephanie Ko.
Stephanie Ko tyckte att det var mycket intressant att få följa med närsjukvårdsteamet ut och att det är välbehövt med besök hos patienter som annars antagligen hade fått ta sig in till akuten.
– Jag vill själv bygga upp motsvarande närsjukvårdsteam i Singapore så att patienter som i dagsläget kontaktar larmcentral direkt kan bli hänvisade till sjukhusvård i hemmet.
Stephanie Ko upplevde inte några direkta kulturella skillnader mellan att besöka patienter i hemmet i Sverige jämfört med Singapore, möjligtvis med undantag av familjesituationer.
– I Singapore är det fler patienter som bor tillsammans med familjemedlemmar som kan hjälpa till som vårdgivare. Vilket gör att dynamiken är lite annorlunda. Men omsorgen om patienterna är mer lik än olik.
Barnperspektivet väckte beundran
En grupp besökte den nya delen av Drottning Silvias barnsjukhus och fick se operations- och intensivvårdsavdelningarna och en vårdavdelning. Besöket fokuserade på den personcentrerade vården och det genomgående barnperspektivet i allt från lokaler till arbetssätt.
– De var särskilt imponerade av hur tydligt barnperspektivet präglar hela vården på barnsjukhuset. I Singapore blandas barn- och vuxenvård, så vårt sätt att utgå från barnens och familjens behov i varje detalj väckte beundran. De tyckte också att lekterapin, med sitt fantastiska utbud för barnen, var något alldeles extra, sade Tannaz Ghaderi, avdelningschef kansli och hållbarhet på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.