16 september, 2024

”Förberedelse är nyckeln till ett bra utvecklingssamtal”

Hur förbereder man sig som chef att få ut så mycket som möjligt av utvecklingssamtalet när man använder det digitala verktyget Komet? Det vet cheferna Britt-Marie Mårdstedt och Charlotte Widell.

Från vänster: Britt-Marie Mårdstedt, Charlotte Widell.

– Det är viktigt att förbereda sig, både som chef och medarbetare. Vi tog upp tillvägagångsättet på en arbetsplatsträff, APT, och därefter skickade jag ut informationsmaterialet om verktyget i samband med kallelsen till samtalet, säger Britt-Marie Mårdstedt, enhetschef inom Verksamhet Radiologi barn.

– Innan mötet är det bra om medarbetare och chef fyller i mallen var för sig, precis som vanligt. Men därefter kan man dela innehållet med varandra och på så vis läsa igenom det innan. Samtalet blir bättre när man har hunnit förbereda och tänka till.

Charlotte Widell, verksamhetschef Lungmedicin, allergologi och palliativ medicin, håller med om att nyckeln till ett lyckat samtal är att förbereda sig.

– Det kan räcka att lägga en kommentar i systemet och sedan utveckla muntligt. En fördel som chef och medarbetare är att man på så vis kan lägga in information som man själv känner sig bekväm med, säger Charlotte Widell.

Fördelarna med ett digitalt stöd är bland annat att det sparar tid när alla dokument samlas på ett ställe. Det blir tydligare för både chef och medarbetare hur man förbereder sig på bästa sätt och det leder i sin tur till bättre utvecklingssamtal. Ett tips är att inte sitta framför varsin skärm under samtalet.

– Koppla upp er i till exempel ett konferensrum och titta på samma skärm. Då kan man hoppa mellan frågorna och ha en bättre dialog vilket skapar en helhet, rekommenderar både Britt-Marie och Charlotte.

En fördel med att använda Komet är att det går att lägga in bilagor som till exempel verksamhetsplan, och på så vis koppla aktuella aktiviteter dit.

– Jag upplever att via den förra (analoga) mallen var det lätt att fastna i frågor och det blev inte tideffektivt. I denna modell kan man lättare komma framåt i samtalet, säger Britt-Marie Mårdstedt.

En förbättringsmöjlighet skulle vara att utveckla systemet ytterligare, med till exempel påminnelser som också knyter an till lönesamtalet. På så vis kan medarbetaren också själv gå in och fylla i och avsluta moment. 

– Det kräver lite mer jobb inför samtalet, men min upplevelse är att det blir en högre kvalitet, med mer transparens och det blir en positiv effekt i slutändan, säger Charlotte Widell.

Läs mer om Komet

På intranätet finns det mer information om systemet Komet. Där finns bland annat information, frågor och svar och informationsmaterial.

Kompetenshanteringssystemet Komet

Text: Redaktionen SU
Publicerad: 16 september 2024 11:53
Uppdaterad: 25 september 2024 14:51
Kategori: Nyhet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.