18 mars, 2025
Egenmonitorering ökar tillgängligheten för barn med obesitas
Egenmonitorering via regionens app Vård och hälsa har ökat tillgängligheten för patienter på Regionalt obesitascentrum barn. "Det blir mer utifrån patientens möjligheter", säger Jessica Wiberg, specialistsjuksköterska på Regionalt obesitascentrum barn.

Specialistsjuksköterskorna Malin Örn och Jessica Wiberg på Regionalt obesitascentrum barn.
Specialistsjuksköterskorna Malin Örn och Jessica Wiberg har båda arbetat på Regionalt obesitascentrum barn sedan flera år tillbaka. Där tar man emot barn och ungdomar upp till 18 år med hög vikt från hela regionen, ibland hela Sverige. Verksamheten har sedan ett tag tillbaka ett par patienter som använder egenmonitorering via appen Vård och hälsa. I appen kan de registrera olika värden såsom vikt, aktivitet och matintag på distans och även använda en chatt-funktion.
– Jag tycker det funkar jättebra! Jag älskar appen. Det är väldigt lätt att vara i kontakt med vården via appen, säger en patient på Regionalt obesitascentrum barn som vill vara anonym.
Enligt Malin Örn och Jessica Wiberg är de flesta patienter positiva till egenmonitorering och är villiga att testa funktionen i Vård och hälsa. Men det är också viktigt att patienterna ser syftet med registreringarna för att de ska vara motiverade att använda systemet kontinuerligt.
– Det är viktigt att patienten själv känner att det leder till en förändring och att det finns ett syfte med det, säger Jessica Wiberg.
Digitala lösningar är ett sätt att öka tillgängligheten för barn och ungdomar att nå vården samtidigt som det också kan leda till färre antal fysiska besök och med det minska påverkan på skolgången.
– Det är så ungdomar är vana att kommunicera. Det ökar också tillgängligheten för de är i skolan på dagen när vi jobbar, men de kan ju skriva när som helst. Så det blir mer tillgängligt och kanske påverkar skolan mindre, säger Malin Örn.
Utifrån patientens möjligheter
Ett av sjukhusets mål är att tillgängliggöra vård på patientens villkor. Där spelar digitala lösningar en stor roll enligt Malin.
– Vi försöker se hur vi kan hjälpa till och göra det lättare för våra patienter och familjer och då blir det också att digitalisering är en naturlig del av det, med till exempel tillgängligheten, säger Malin Örn.
Med hjälp av egenmonitorering kan patienter och deras familjer få en mer flexibel och anpassad vård, vilket minskar behovet av fysiska besök och gör det enklare att hantera vardagen.
– Mycket av vården kan ske digitalt utan att det blir sämre. Ibland kan det snarare bli att man har mer kontakt med patienten. De slipper ta ledigt från skolan, förälder behöver inte ta ledigt från jobbet. Det blir mer utifrån patientens möjligheter, säger Jessica Wiberg.
En utmaning med många kontaktvägar
Både Malin Örn och Jessica Wiberg är överens om att för många kontaktvägar också kan skapa förvirring för både patient och för vården. Därför är det viktigt att det finns en tydlighet redan i början av en behandling eller ett besök vilka kontaktvägar vård och patient ska använda i sin kommunikation.
– Jag tycker kontakten funkar bra. Ibland har de skrivit och peppat mig. Det känns bra att veta att vården har koll på mig. Det har också gjort att jag själv har bättre kontroll på min vård och blir mer medveten., säger patient.
Fakta: Vad är egenmonitorering?
Egenmonitorering innebär att patienter kan ta egna mätvärden på distans. Det kan röra sig om bland annat vikt, blodtryck eller puls. Patienter registrerar sina värden i appen Vård och hälsa, som då blir synliga i systemet för vårdpersonalen på sjukhuset.
Här kan du läsa mer: Så här fungerar egenmonitorering VGR – 1177
Vård och hälsa är Västra Götalandsregionens nya app för e-tjänster.
Läs mer om Vård och hälsa: E-tjänster i Vård och hälsaVGR – 1177
Du som är medarbetare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset kan läsa mer här: Vård och hälsa – e-tjänster – Sahlgrenska Universitetssjukhuset