15 oktober, 2024
Digitala biljetter – ”En enorm flexibilitet och autonomi för patienterna”
Med digitala biljetter får patienten en ökad kontroll över sin egen vård. "Det är fantastiskt att se hur något så enkelt som digitala biljetter kan göra en sådan stor skillnad", säger Christina Karlsson, som arbetar på barn- och ungdomspsykiatrin Krokslätt.
Christina Karlsson.
När Sahlgrenska Universitetssjukhuset började införa verktyget Vård och hälsa, fick Christina Karlsson, kurator på BUP, snabbt upp ögonen för digitala biljetter. En möjlighet för patienter att själva boka in sig på samtalstider som passar dem, istället för att bli kallade till ett möte av vårdgivaren.
– Det här skapar en enorm flexibilitet och autonomi för patienterna. Systemet har visat sig vara särskilt effektivt för att minska väntetider och öka patienternas engagemang i sin egen vård, säger hon.
Christina Karlsson har sett konkreta resultat av att använda digitala biljetter. Patienter uppskattar möjligheten att själva kunna boka tider som passar dem, och vårdpersonalen har märkt en ökning i patienternas engagemang och delaktighet.
Sara Lundqvist är mamma till ett barn som är inskriven på BUP. För henne innebär biljetterna en möjlighet att jonglera barn, skolan och jobb. Samtidigt som det ger henne det stöd hon behöver.
– Det gör att jag kan välja tider när det passar mig och när jag behöver det. Det kan till exempel vara om jag ska ha möte med skolan så kan jag boka in en tid med kurator i anslutning till det, berättar hon.
Enligt Christina Karlsson finns det många fördelar med dessa möten som initieras av patienten.
– Det som är allra bäst med digitala biljetter det är att jag i mötet med en patient som bokar in sig kan fråga – vad vill ni prata om idag? Vad är det som är viktigt för dig just nu?”. Det gör att kontrollen ligger hos patienten som får ett ägandeskap i vårt möte, säger Christina Karlsson.
Upplevda vinster med digitala biljetter
- Ökad tillgänglighet: Patienter kan boka tider som passar deras schema, vilket minskar behovet av att vänta på en kallelse från vården.
- Flexibilitet: Genom att erbjuda digitala biljetter och vårdmöten kan vårdpersonalen anpassa sina arbetstider och erbjuda tider som passar både dem och patienterna.
- Patientcentrerad vård: Patienterna får större kontroll över sin vård, vilket ökar engagemanget och delaktigheten.
- Minskad Stress: Vetskapen om att man enkelt kan boka ett möte när behovet uppstår minskar stress och ångest för patienterna.
- Effektivare resursanvändning: Genom att minska antalet uteblivna besök och optimera schemaläggningen kan vården använda sina resurser mer effektivt.
Vård och hälsa är Västra Götalandsregionens app för bland annat digitala biljetter, digitala vårdmöten och egenmonitorering.
Läs mer om e-tjänsterna och support för Vård och hälsa.
Du som är medarbetare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset kan läsa mer här: Vård och hälsa – e-tjänster – Sahlgrenska Universitetssjukhuset