22 oktober, 2020
Dags att söka ST-programmet i innovation och teknik
Sedan förra året erbjuder Sahlgrenska Universitetssjukhuset sina ST-läkare ett fördjupningsprogram i innovation och teknik. "De får en helt unik kompetens som gynnar kliniken och hela vården", säger projektledaren Martin Holmudden.
Innovation pågår! Tre ST-läkare på Sahlgrenska Universitetssjukhusets unika ST Teknik och innovation genomför ett grupparbete. Utbildningen löper på 20 procent under två års tid.
Sedan tidigare erbjuder Sahlgrenska Universitetssjukhuset sina ST-läkare fördjupningsutbildningar i pedagogik och ledarskap. För ett par år sedan föreslog sjukhusdirektören Ann-Marie Wennberg ett särskilt program för läkare som vill arbeta med innovation och teknik.
– Ett sådant program tog vi fram ganska omgående. Utbildningen ligger helt i linje med en större strategisk satsning på innovation och teknik, till exempel samarbetar sjukhuset sedan tidigare med Chalmers tekniska högskola i den här typen av frågor, säger Martin Holmudden som själv är ST-läkare och dessutom projektledare för Innovation och teknik ST.
Programmet är två år långt och deltagarna läser det på 20 procent av sin arbetstid. Tanken är att upp till 10 sökande ska antas varje år. Första året antogs nio.
– Den första kullen har gått precis ett år nu. Det blev ju speciellt för dem att läsa den här utbildningen under en pandemi, säger Martin Holmudden.
Observerar innovativa miljöer
Utbildningen är delvis teoretisk, men framför allt praktisk. Alla deltagare får jobba självständigt med ett innovationsprojekt som ska gynna den egna enheten. De lär sig att driva projekt, bygger kontaktnät och övar på att få med sig människor i innovationsprocessen. Dessutom får de göra praktik på innovativa arbetsplatser.
– Vi vet att sjukvården inte ligger längst fram när det gäller att skapa innovativa miljöer. Därför får deltagarna vistas en vecka på en innovativ arbetsplats som de själva väljer. De observerar hur kulturen ser ut och vad som gör att innovation uppstår. Förhoppningen är förstås att de själva ska lära sig saker, men också att de ska kunna bidra till vården med idéer och tankar om hur vi kan bli bättre.
Ansökan är öppen för alla ST-läkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Det är bra om man har gått sin ledarskapskurs, men andra tidigare erfarenheter väger också in. Det kan röra sig om andra ledarskapserfarenheter, att ha drivit projekt tidigare, eller en annan utbildning eller yrkeserfarenhet. Sista ansökningsdag är 8:e november.
Mer om ST innovation och teknik
Läs mer om utbildningen och ansökan på intranätet, genom att följa denna länk.. Ansökan är öppen fram till 8 november.
Vem tycker du ska söka programmet?
– Jag tycker man ska vara nyfiken och vilja driva förändring. Man har nog störst glädje av utbildningen om man tycker det är spännande och roligt att vara i ett nytt läge. Man ska vilja driva projekt och kunna entusiasmera andra, men man behöver egentligen inte ha några förkunskaper utöver de medicinska. Det är bra att ha ett intresse för teknik men deltagarna skall inte bli ingenjörer, säger Martin Holmudden.
De som går ledarskaps-ST siktar på att bli ledare. Pedagogik-ST utbildar framtida handledare och studierektorer. Men hur ser framtiden ut för de som läser innovations-ST?
– Inom en snar framtid är de färdiga specialister som har verktyg att utmana normer och traditionella arbetssätt. De leder förändring i sin kliniska vardag med hjälp av teknik och innovation. Det är målet. De får faktiskt en helt unik kompetens som inte bara blir viktig för den egna kliniken, utan också för svensk sjukvård.
Röster från deltagarna
Helena Andreasson är specialist i anestesi och intensivvård. Hon började läsa utbildningen förra året, efter tips från en jobbarkompis.
– Hon hade läst annonsen och sa ”detta borde väl passa dig”? Det gjorde det verkligen. Jag vill vara med och förändra och driva vården framåt. I framtiden hoppas jag kunna ha en roll där jag driver innovation på min egen klinik, men gärna också på ett bredare plan, säger hon.
Intensivvården är redan teknisk. Men Helena Andreasson ser många sätt att göra den smartare.
– De olika tekniska delarna pratar inte med varandra. Det finns också mycket vi gör på ren vana, i stället för att undersöka om det finns smartare och effektivare lösningar. Jag är övertygad om att det går att vända på hela steken och jobba på nya sätt som gynnar både medarbetarna och patienterna.
Nu i höst inventerar hon vilka innovationsbehov kliniken har. När behoven är inringade kommer hon börja driva sitt innovationsprojekt, som troligtvis kommer handla om att jobba smartare. Vecka 48 ska hon göra praktik på startup-företaget Fourish, vars idé är en ny sorts medarbetarenkät. Idén kombinerar ledarskap och innovation på ett intressant sätt. Det ska bli spännande att höra hur de tänker.
Jakob Hermodsson är ST-läkare i ortopedi. Han ser utbildningen som en chans att fördjupa sig i något han sällan får tid för på jobbet.
– Det ligger i läkares intresse att bidra till och förvalta teknik och innovationer som i allra högsta grad påverkar hur vi arbetar och hur vi behandlar och möter patienter. Det blir problematiskt när innovation och utveckling inte sker inom vården. Det ingår dock ingen formell utbildning i teknik eller tjänstedesign i läkarutbildningen och det avsätts sällan tid i schemat på jobbet.
I framtiden hoppas han att även grundutbildningen innehåller fler tekniska inslag.
– Jag tror på en exponentiellt accelererande teknisk och därigenom samhällelig och medicinsk utveckling. Som en grov illustration kan man säga att ett förlopp kunde ta 10 år på 90 talet, 3 år i nutid och ett halvår om 30 år. Vi läkare måste inte bara måste hänga med, utan också driva utvecklingen själva.
Hans eget innovationsprojekt kommer röra sig inom ortopedin och teknik för att sätta fast proteser på rätt ställe.
– Tekniken är lite åt robothållet. Kirurgin har jobbat så länge, men inom ortopedi har tekniken inte riktigt kommit till Norden än. Det är roligt, tekniskt och hands on. Det är ju det jag gillar med ortopedi, att det är hands on, säger han.