11 november, 2020
Tolv kvalitetsarbeten från pandemin
I år genomfördes Sahlgrenska Universitetssjukhusets kvalitetsdag digitalt, här i Sahlgrenskaliv. Temat var lärdomar – för trots att vården fortfarande står mitt i pandemin finns det mycket att lära och lyfta fram från vårens intensiva arbete.
Rickard Nordén, Annette Löwefors Daun och Charlotta Ljunggren är tre av personerna som skulle ha föreläst under Kvalitetsdagen. I stället berättar de om sina utmaningar och lärdomar här i Sahlgrenskaliv.
I vanliga fall sker sjukhusets stora kvalitetsdag på Svenska mässan. Hundratals medarbetare samlas för att ta del av viktiga och innovativa utvecklingsarbeten. Det brukar också delas ut ett pris till det bästa kvalitetsarbetet.
I år är inget som vanligt. Att samla hundratals medarbetare är otänkbart på grund av risken för smittspridningen, och sjukhuset vill inte heller uppmana medarbetare att samlas framför skärmar. Dessutom har många medarbetare svårt att lämna patientarbetet för att delta i en digital livesändning. I stället sker dagen digitalt, här i Sahlgrenskaliv. På det sättet kan du som medarbetare ta del av Kvalitetsdagen när du har möjlighet och välja de delar som är mest relevanta i din egen verksamhet. Och till skillnad från en livesändning finns Sahlgrenskaliv kvar, så att det går att komma tillbaka till innehållet när som helst.
Att vården står mitt i pandemin betyder inte att utvecklingsarbetet är på paus. Tvärtom.
– Det pågår ett omfattande kvalitetsarbete på universitetssjukhuset i en extrem tid. Vi har en otrolig förmåga att anpassa oss och prestera när det verkligen gäller, och jag känner stolthet över hur alla medarbetare bidrar till utvecklingen, säger sjukhusdirektör Ann-Marie Wennberg.
I dag kan du läsa om tolv av de kvalitets- och utvecklingsprojekt som sjukhuset har genomfört. Allt från att utbilda hundratals medarbetare i avancerad hjärt-lungräddning, till att på kort tid avlasta ambulansens medarbetare genom att anlita extern saneringshjälp.
– Allt som har gjorts, har gjort med ett enda gemensamt mål: att ge patienterna den bästa, effektivaste och mest evidensbaserade vården, säger Ann-Marie Wennberg.
Här under kan du ta del av elva innovativa lösningar på problem som dykt upp under pandemin.
Medicinsk fysik och teknik: ”Vi rekryterade närmare tio ingenjörer”
Ingenjörerna på Medicinsk fysik och teknik flyttade över tusen medicintekniska produkter under våren och sommaren. Inlånade bilar, nyrekryteringar och ett vanligt excelblad var några av faktorerna som fick allt att funka. Det berättar verksamhetschefen Annette Löwefors Daun.
Infektion: Från 0 till 100 på 8 veckor
På infektionskliniken är medarbetarna vana vid att vårda personer med svår infektion. Men inte vid att göra flera intuberingar per dag. Arbetssättet fick förändras i grunden – något kliniken kommer ha nytta av länge.
Ambulans och prehospital akutsjukvård: ”Så här skulle vi behöva jobba även efter pandemin”
Alla ambulanser som kört misstänkt smittade patienter behövde saneras mellan körningarna. Men personalen blev utmattad och ambulanserna blev stående. Ola Alfredsson hyrde in en extern saneringsfirma – och löste problemet över en natt.
Kardiologi: När alla hjärtan kom till Sahlgrenska
Ambulanserna dirigerades om, och alla patienter med akuta hjärtproblem kom till Sahlgrenska. Medarbetare från hela verksamhetsområdet ansträngde sig maximalt för att steppa upp och ge alla den bästa vården, berättar verksamhetschefen Charlotta Ljungman.
Kommunikation: ”Informationssuget var enormt, både internt och externt”
Skyltar, chefsstöd, hårt tryck från media – och så chefsbreven, som gick från ett i veckan till 78 stycken på bara ett par månader. Kommunikationschef Anne-Charlotte Horgby fick ge alla sina medarbetare nya uppgifter. Transparens var ledordet.
Kirurgi Sahlgrenska: Gemensam prioritering säkrade kirurgisk vård
Stora delar av kirurgin sattes på paus. Men inte allt. Jämsides med covidvården skulle sjukhuset säkra vården för alla patienter som inte kunde vänta. Svein Olav Bratlie, sektionschef på kirurgi Sahlgrenska, ingick i ansvarsteamet.
Urologi: ”Vi har frågat oss vilka som egentligen behöver komma hit”
Under pandemin har Prostatacancercentrum inte kunnat ta emot patientbesök som vanligt. För att undvika onödig oro hos patienterna började kliniken genast leta alternativ – och hittade många nya vägar.
Förlossningsvården: ”Vi har varit närvarande nästan dygnet runt”
I förlossningsvården kan ingen vård ställas in eller pausas. För att säkra familjernas tillgång till god förlossningsvård blev daglig styrning och närvarande ledarskap viktigare än någonsin.
Barn-intensiven: Medarbetare på utryckning
Agnes Munkberg och Linda Aronsson Tehrani är två av alla medarbetare som fått byta arbetsplats under pandemin. I våras gick de från barnintensivavdelningen till vuxen-IVA för att hjälpa patienter och medarbetare i nöd.
Verksamhet Läkemedel: Att tillverka vatten
När bristen på sterilt vatten slog till på sjukhuset tog Verksamhet läkemedel initiativ till att lösa frågan. På sex veckor producerades 700-800 liter dialysvatten, som är så nära sterilt vatten det går.
Klinisk mikrobiologi: Digitala lösningar kortade svarstiderna
Klinisk mikrobiologi dränktes i prover. Det gamla papperssystemet blev helt ohållbart, och på rekordtid implementerades två nya digitala lösningar. Helt avgörande, enligt verksamhetsutvecklare Rickard Nordén.
MGAÖ: Så utbildades hundratals medarbetare i avancerad HLR
Kjell Klint har utbildat flera hundra medarbetare i avancerad hjärt- och lungräddning under pandemin. Den största utmaningen: att utföra HLR på patienter i bukläge.