11 februari, 2021
Tema: Etisk stress
I en extraordinär situation som en pandemi finns det stor risk för så kallad etisk stress – när man inte har möjlighet att göra allt för en patient som man vanligtvis kan. Sahlgrenskaliv har samlat en rad röster som berättar om vad detta kan innebära, hur stressen kan yttra sig under en arbetsdag – och vad som kan hjälpa när det känns tungt.
Sjukhusdirektören: ”Frågan om etisk stress har hög prioritet”
Vad är etisk stress och vad innebär det på ett sjukhus – både i vardagen och under en pandemi?
Sjukhusdirektören, chefläkarna och den etiska vägledaren reflekterar, och uppmanar till fortsatt dialog i en viktig fråga.
Läs artikeln här.
Pandemin tvingar till prioriteringar på en ny nivå
Hälso- och sjukvårdens resurser är inte oändliga, heller i vanliga fall. I många situationer står läkaren inför beslut om vilken patient som ska få en operation först.
Här berättar Erik Johnsson, verksamhetschef kirurgi, om vad som händer när prioriteringsarbetet tas till en ny nivå.
Lars Sandman: ”Gapet mellan resurser och behov blev än mer påtagligt”
Lars Sandman är professor i hälso- och sjukvårdsetik, Linköpings universitet och ordförande i Sahlgrenska universitetssjukhusets etiska råd.
I en krönika för Sahlgrenskaliv skriver han om etisk reflektion – och riktar en uppmaning till alla verksamheter på sjukhuset.
I rollen som etisk vägledare möter Cecilia Lundmark medarbetare som lider av moral injury – känslan av att inte kunna göra det etiskt rätta.
Läs hennes krönika här.
Digitalt stöd, gruppsamtal eller enskilda samtal – verktyg för att stötta
Johannes Nordholm, krisstödssamordnare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Han ser att reflektion och samtal i grupp är en hjälpande väg att gå.
Här berättar han mer.
Som diakon i sjukhuskyrkan och leg. psykoterapeut är det Sara Ivarssons jobb att tala om det som är svårt.
Här berättar hon om sitt arbete under pandemin.
Medarbetarna berättar om etisk stress i pandemin
”Alternativet att springa och gömma sig finns inte”
För Jakob Gäbel, sektionschef på Thorax, ligger stressen i att göra det mesta möjliga med begränsade resurser, och utifrån det välja vem som ska opereras och inte. Läs hela intervjun med honom här.
”Vi pratar hela tiden med varandra, om allt”
Operationskoordinator Åsa Bergström möter dagligen patienter i samtal, ofta jobbiga sådana. För henne är möjligheten att ventilera med kollegor ett stort stöd. Läs hela intervjun här.
”Det betyder mycket att känna att vi har stöttning”
För Överläkare Pia Löwhagen Hendén är stressen över de val som behöver göras inte ny, men den har ökat i intensitet. Då är det viktigt med stöd från ledningen. Här kan du läsa hela intervjun.
”Jag frågar mig ibland om jag gör tillräckligt för patienten”
Gör jag tillräckligt för patienten? Det frågar sig ibland fysioterapeut Frida Lindskog. Här berättar hon och hennes kollega arbetsterapeut Annika Khalif om sina utmaningar under pandemin.