21 december, 2022

Kortare väntetid när undersköterskorna klev in

– Tidigare fick patienter vars behandling för kondylom inte hjälpt vänta 3-4 månader på en ny läkartid. Nu, när man kommer till oss, får man ny tid inom en vecka, berättar Birgitta Stare Merelaid, undersköterska på verksamhet Hud- och könssjukvård.

"Ju fler patienter vi tar bort från den gemensamma läkarbesökskön, desto mer tid har vi över till dem som verkligen behöver ett läkarbesök", säger undersköterskan Birgitta Stare Merelaid. Bilder: Paul Björkman.

– Det började med att vi fick frågan från klinikledningen om det fanns några arbetsuppgifter vi trodde vi kunde ta över från läkarna, säger Birgitta Stare Merelaid.

För henne kändes behandlingen av kondylom som en given sådan arbetsuppgift, där sjuksköterskor och undersköterskor kunde gå in.

De som kommer till Sahlgrenska Universitetssjukhuset med kondylom är patienter som remitterats för att de inte blivit hjälpta av de enkla behandlingar för kondylom som vårdcentralen kan ordinera. De får då i första hand en frysbehandling med flytande kväve.

– Det är inte så himla svårt i de flesta fall och eftersom man ofta gör upprepade behandlingar betyder det mycket för en patient att inte behöva vänta på en läkartid mellan varje gång.

Bränna bort vårtorna – ny uppgift för undersköterskorna

Ganska snart tog Birgitta Stare Merelaid ytterligare ett steg i uppgiftsväxlingen, genom att ta över även nästa steg i behandlingen. Om frysbehandling av vårtorna med flytande kväve inte fungerar så kan man lägga lokalbedövning och bränna bort vårtorna.

– Jag tog kontakt med överläkare Frida Appelqvist och bad henne hjälpa oss att ta över arbetsuppgiften.  Hon kom och var med oss en dag och vi genomförde flera behandlingar.

Efter det delegerades även denna uppgift till undersköterskorna.

– Det här är inte några svåra behandlingar men rent formellt ska man ha en delegation, säger Birgitta Stare Merelaid, som tycker det känns väldigt bra att kunna erbjuda både frysbehandling och sedan byta till nästa steg utan att det innebär långa väntetider på läkare.

Första besöket för en patient ska fortfarande vara ett läkarbesök – för att diagnosen ska ställas. Men Birgitta Stare Merelaid och hennes kollegor funderar på hur man skulle kunna frigöra läkarna mer även där.

– Vi tänker att vi, i takt med att vi blir mer och mer digitala, kan använda oss av fotoremisser, där läkaren kan ställa diagnos utifrån en bild.

Målet är hela tiden att förenkla för patienten. Med fotoremiss sparas restid för patienten och väntetiden kortas.

– Det fina med detta är också att ju fler patienter vi tar bort från den gemensamma läkarbesökskön, desto mer tid har vi över till dem som verkligen behöver ett läkarbesök.

LÄS MER: Bättre, roligare och lättare – alla rätt när hud skiftat arbetsuppgifter

Text: Hanna Björnheden
Publicerad: 21 december 2022 09:47
Uppdaterad: 18 januari 2023 11:21
Kategori: Uppgiftsväxling

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste från Sahlgrenskaliv i din mejlkorg varannan vecka. Fyll i din e-postadress och starta din prenumeration.